Alam Arwah
Seperti yang telah diuraikan pada artikel sebelumnya (lihat di sini, di sini, dan di sini) bahwa segala sesuatu yang diciptakan Allah dari yang sekecil-kecilnya hingga yang sebesar-besarnya dinamakan Alam Makhluk atau Alam Kejadian. Alam ini digolongkan menjadi : Alam Syahadah, Alam Mitsal, dan Alam Arwah.
Peringkat terakhir Alam Mitsal ialah al-Arasy al-Karim. Setelah itu adalah Alam Arwah (Alam Roh). Pada Alam Arwah terdapat juga alam-alam Hijab. Seluruh al-Arasy al-Karim bersama segala isinya berada di dalam bulatan sejenis Alam Hijab yang lebih ghaib dan lebih seni. Ada beberapa peringkat Alam Hijab dalam Alam Arwah. Setiap peringkat ada 7,000 lapis Hijab. Lapisan pertama daripada Alam Hijab itu dinamakan Hijab Permata.
Salah satu Hadist mengenai mikraj menceritakan :
Semua lapisan Alam Hijab bermula selepas al-Arasy al-Karim merupakan syurga-syurga yang disebut secara tunggal dengan nama Darul Khulud (negeri yang abadi). Ia juga berisi tujuh tingkat dengan tujuh nama seperti syurga-syurga yang lain. Jannatul ‘Adn merupakan syurga yang paling tinggi, paling besar dan paling indah. Di dalamnya terdapat Syajaratul Thubi (pokok thubi), yang terdapat padanya satu syurga yang menjadi induk bagi semua syurga, dinamakan Darul Qarar (negeri ketetapan).
Di atas Jannatul ‘Adn adalah al-Arasy al-‘Adzim (arasy yang besar). Ia dinamakan juga al-Arasy al-Muhith (arasy yang meliputi), maksudnya meliputi seluruh alam makhluk. Al-Arasy al-‘Adzim merupakan bulatan terakhir atau kerangka yang paling luar bagi seluruh alam kejadian, baik alam makhluk atau apa saja yang Allah ciptakan. Al-Arasy al-‘Adzim berisi 70 juta lapisan kulit-kulit yang di antara satu kulit dengan kulit yang lain terdapat ruang angkasa. Al-Arasy al-‘Adzim dijadikan daripada nur, jisim yang bersifat nurani, lagi seni dan tinggi.
Hadist yang menceritakan tentang nur al-Arasy al-’Adzim :
Meskipun nur al-Arasy al-‘Adzim itu sangat kuat namun orang yang mencapai maqam yang tinggi pada sisi Allah dapat mendekatinya tanpa terjadi apa-apa dan mendapatinya suatu jisim alam yang sangat indah, tiada bandingannya.
Di bawah al-Arasy al-‘Adzim ada pula Lauh Mahfuz yang kedua. Catatan yang tertulis di sini diambil oleh malaikat dan diturunkan kepada Kalbu Alam yang kemudian memancarkannya kepada Alam-alam Arasy, termasuklah al-Arasy al-Majid. Dari al-Arasy al-Majid ia diturunkan pula kepada Kalbu Langit-langit yang kemudian dipancarkan kepada Alam Langit-langit termasuk Alam bumi di dalam Alam Barzakh. Begitulah salah satu cara perintah Tuhan turun satu peringkat demi peringkat hingga sampai kepada masing-masing yang telah ditentukan.
Di bagian atas al-Arasy al-‘Adzim yang paling luar dan paling tinggi terdapat satu alam yang besar dan indah dinamakan Qubah. Ia merupakan tempat yang paling tinggi dalam seluruh alam makhluk. Qubah ini merupakan syurga yang lebih indah daripada syurga-syurga yang lain. Ia juga terdiri daripada tujuh peringkat syurga seperti syurga-syurga yang lain.
Di dalam alam Qubah yang besar ini, pada bagian yang paling atas terdapat satu Qubah yang lebih kecil yang terdiri dari Permata Putih seperti sebuah mahligai yang besar terapung di ruang angkasa Qubah besar. Qubah Permata Putih ini merupakan tempat terakhir perjalanan mikraj Rasulullah s.a.w. Qubah besar menjadi pusat pengaturan segala urusan alam di bawahnya sebagaimana Baitul Makmur menjadi pusat pengaturan segala urusan alam yang lebih bawah. Qubah yang kecil menjadi inti atau istana bagi Qubah besar.
Apabila dilihat dari keseluruhan alam makhluk maka bagian yang ada pada Qubah itu diisyaratkan sebagai bagian atas. Jika diibaratkan dengan sebiji buah maka Qubah itu adalah seumpama potongan bagian atas dan lawannya sebagai bagian bawah.
Hingga kepada al-Arasy al-‘Adzim yang terdiri daripada 70 juta lapisan dengan Qubah di bagian atasnya, maka tamatlah pembahasan mengenai Alam Malakut Atas dan berakhir juga ilmu manusia tentang alam.
Al-Arasy al-‘Adzim itulah kerangka alam. Ia adalah sebesar-besar makhluk. Seluruh alam atau kejadian yang Tuhan jadikan berada di dalamnya. Keseluruhannya dinamakan Alam saja, atau dinamakan juga Alam Kejadian atau Alam Makhluk atau A’yan Luar atau al-Mumkinat (segala yang mungkin) atau Alam Yang Baharu atau Yang Selain Allah. Semuanya menggambarkan apa yang termasuk di dalam kalimah “KUN” (jadilah kamu).
Jisim dalam Alam Arwah bersifat lathif (halus) atau murni atau lebih ghaib. Insan yang tinggi maqamnya pada sisi Allah memasuki alam yang lebih ghaib ini dan mendapati alam ini sama seperti Alam Syahadah juga, berjisim dan berbentuk benda dalam bebagai keadaan yang dapat disaksikan dan dirasa. Jadi, seluruh alam, yaitu Alam Syahadah, Alam Mitsal dan Alam Arwah merupakan alam benda yang jika diizinkan dapat disaksikan dengan pancaindera ataupun dengan hati. Hati insan bersifat nurani, sama seperti sifat Alam Malakut. Kekuatan pancaran nurnya dapat menembus tujuh petala langit dan tujuh petala bumi untuk menyaksikan dan memperolehi makrifat tentang Alam Makhluk atau Alam Kejadian.
Wallahu a'lam bissawaab.
0 komentar:
:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =))
Beri Komentar